Statut Gminnego Przedszkola w Łaszczowie
STATUT
GMINNEGO PRZEDSZKOLA W ŁASZCZOWIE
Podstawa prawna:
- Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.,
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty,
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. – Prawo oświatowe,
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2017 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe,
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela,
- Akty wykonawcze MEiN wydane na podstawie ustaw: Prawo oświatowe, Przepisy wprowadzające, Karta Nauczyciela,
- Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych,
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
- Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Pełna nazwa przedszkola brzmi: Gminne Przedszkole w Łaszczowie.
- Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy Chopina 11 A, 22-650 Łaszczów, powiat tomaszowski, województwo lubelskie.
- Przedszkole jako jednostka organizacyjna posiada numery identyfikacyjne: NIP 921-17-72-187, REGON:951070613.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Łaszczów. której siedzibą jest Urząd Miejski w Łaszczowie, ul. Chopina 14, 22-650 Łaszczów.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Lubelski Kurator Oświaty.
- Przedszkole wchodzi w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łaszczowie.
§ 2
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole używa pieczęci: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łaszczowie, Gminne Przedszkole w Łaszczowie.
- Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną dotyczącą kształcenia, wychowania i opieki, stosownie do potrzeb psychofizycznych dzieci oraz możliwości bazowych, kadrowych i finansowych przedszkola, na zasadach i warunkach określonych odrębnymi przepisami.
§ 3
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- przedszkolu - należy przez to rozumieć Gminne Przedszkole w Łaszczowie.
- zespole - należy przez to rozumieć Zespół Szkolno-Przedszkolny w Łaszczowie, w skład którego wchodzi Gminne Przedszkole w Łaszczowie i Publiczna Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Sikorskiego w Łaszczowie.
- statucie zespołu - należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łaszczowie.
- statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminnego Przedszkola w Łaszczowie.
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łaszczowie.
- wicedyrektorze – należy przez to rozumieć wicedyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łaszczowie.
- nauczycielu - należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego zespołu.
- pracowniku niepedagogicznym - należy przez to rozumieć każdego pracownika niepedagogicznego zespołu.
- rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Łaszczów.
- organie nadzorującym – należy przez to rozumieć Lubelskiego Kuratora Oświaty.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 4
- Przedszkole jest publiczne, realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Przedszkole realizuje zadania określone w przepisach prawa, dążąc w szczególności do:
- wspierania wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenia warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspierania aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewniania prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspierania samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacniania poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowania ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywania do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenia sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenia warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenia warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałania z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowania z wymienionymi w pkt. 12 podmiotami sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematycznego uzupełniania, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematycznego wspierania rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- zgodnie z potrzebami organizowanie zajęć umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
- indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- prowadzenie preorientacji zawodowej mającej na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- na bieżąco informuje o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
- promuje ochronę zdrowia.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
- bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wyjść i wycieczek, co określa Regulamin krajoznawstwa i turystyki,
- zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela i woźnej oddziałowej, które są odpowiedzialne za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie przedszkola,
- zatrudnianie w grupie 3-latków pomocy nauczyciela,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż.
- Zadania opiekuńcze przedszkole wykonuje z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny oraz potrzeb środowiska:
- w czasie pobytu dzieci w przedszkolu oraz zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad nimi sprawują nauczyciele,
- dzieci dowożone do przedszkola autobusem przyprowadza je i odprowadza woźna oddziałowa grupy,
- w celu udzielenia pomocy materialnej potrzebującym jej dzieciom przedszkole nawiązuje współpracę z ośrodkiem pomocy społecznej.
- każdy oddział w przedszkolu jest powierzony opiece jednego lub dwu nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału,
§ 5
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze z domu do przedszkola i z przedszkola do domu odpowiedzialni są rodzice/ prawni opiekunowie dziecka.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Pracownik przedszkola ma prawo do sprawdzenia tożsamości osoby odbierającej dziecko.
§ 6
- Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, które ma na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
- Do zadań zespołu wczesnego wspomaganie rozwoju dzieci należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Współpraca zespołu z rodzicami polega na:
- udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
- udzielaniu instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
§ 7
- Organizacja nauki religii.
- Udział dzieci w zajęciach religii jest dobrowolny organizowany na życzenie rodziców/ prawnych opiekunów, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- Życzenie, o którym mowa w ust. 1 jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak zostać zmienione;
- W przypadku, gdy na zajęcia religii konkretnego wyznania zgłosi się mniej niż 7 dzieci z danego oddziału, zajęcia te mogą być organizowane w formie zajęć międzyoddziałowych, zaś w przypadku, gdy w przedszkolu liczba chętnych na te zajęcia będzie mniejsza niż 7 dzieci, dyrektor przekazuje deklaracje rodziców do organu prowadzącego. Organ prowadzący organizuje naukę religii w formie zajęć międzyplacówkowych.
2. Nauka religii organizowana jest w wymiarze dwóch zajęć tygodniowo:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat:15 minut,
- z dziećmi w wieku 5-6 lat: 30 minut,
- Wymiar zajęć z religii może być zmniejszony jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Rzymskokatolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów.
§ 8
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności pedagog, psycholog, pedagog specjalny i logopeda.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji,
- zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Przedszkole w uzgodnieniu z rodzicami/ prawnymi opiekunami dziecka organizuje się i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Procedurą organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej,
- na wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka, nauczyciela, wychowawcy, nauczyciela specjalisty, asystenta rodziny, kuratora sądowego.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 9
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor,
- Wicedyrektorzy,
- Rada Pedagogiczna Przedszkola,
- Rada Rodziców Przedszkola.
- Do kompetencji dyrektora należy:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi oraz administracji,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej z zakresu kompetencji stanowiących, niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym organ prowadzący i kuratorium oświaty;
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Zadania Dyrektora:
- opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
- prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli,
- przedstawianie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola,
- co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- współdziałanie z organizacjami związkowymi,
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego,
- powołuje i odwołuje nauczyciela ze stanowiska wicedyrektora.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych, w szczególności:
- wykonuje uchwały Rady Miejskiej w Łaszczowie w zakresie działalności przedszkola,
- współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom,
- organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy,
- wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez przedszkole z przepisami o ochronie danych osobowych.
§ 10
- Po uzgodnieniu z organem prowadzącym w zespole mogą być utworzone stanowiska wicedyrektorów.
- Powierzenie stanowiska wicedyrektora dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
- Odwołania ze stanowiska wicedyrektora dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rad pedagogicznych szkoły i przedszkola.
- Dyrektor odwołuje nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w razie:
- złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem;
- ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 57 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe;
- złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 56 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe;
- w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, bez wypowiedzenia.
- Wicedyrektor, z uprawnienia dyrektora, jest bezpośrednim przełożonym dla nauczycieli i pełni bieżący nadzór kierowniczy nad pracą nauczycieli.
- Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora wicedyrektorowi.
§ 11
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki: w skład której wchodzą nauczyciele, którzy posiadają przydział czynności w przedszkolu.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej, należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców przedszkola;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
- uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
- uchwala regulamin swojej działalności.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
- projekt planu finansowego zespołu;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wnioski dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w zespole;
- opiniuje programy z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku szkolnego;
- zamiar powierzenia stanowiska dyrektora zespołu, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;
- opiniuje projekt innowacji do realizacji w przedszkolu;
- opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
- opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
- Rada pedagogiczna deleguje przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora zespołu.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora oraz odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w zespole.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub co najmniej 1/3 jej członków.
- Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Zasady protokołowania przebiegu zebrań rady pedagogicznej, formę ich sporządzania zawiera Regulamin działania rady pedagogicznej. Księgę protokołów przechowuje się w archiwum, zgodnie z Instrukcją Archiwizacyjną.
- Osoby uczestniczące w zebraniach rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 12
- W przedszkolu działa rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci; w skład rady rodziców wchodzi jeden przedstawiciel rodziców/prawnych opiekunów z każdego oddziału wchodzącego w skład przedszkola.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów zespołu, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach zespołu.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania przedszkola;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora;
- delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora;
- opiniowanie decyzji dyrektora o dopuszczeniu do działalności w szkole stowarzyszenia lub innej organizacji, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, a w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nie przedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania środków zgromadzonych na koncie rady rodziców określa Regulamin.
- Rada rodziców prowadzi dokumentację finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Rada rodziców może:
- wnioskować do dyrektora o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela początkującego;
- występować do dyrektora, innych organów przedszkola, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
- delegować swojego przedstawiciela do Zespołu oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.
§ 13
- Wszystkie organa przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny.
- Organy przedszkola zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od podjęcia decyzji.
- Działające w przedszkolu organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają jednak o bieżące informowanie innych organów przedszkola o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora.
- W przypadkach zaistniałych konfliktów między organami przedszkola i innymi stronami powołuje się ich przedstawicieli do rozstrzygnięcia sporu. Wnoszone spory rozstrzyga się z zachowaniem prawa, dobra publicznego oraz z poszanowaniem godności osobistej jednostki.
- między dyrektorem a radą rodziców spór rozstrzyga organ prowadzący;
- między dyrektorem a radą pedagogiczną spór rozstrzyga organ prowadzący;
- miedzy radą pedagogiczną a radą rodziców spór rozstrzyga dyrektor i organ prowadzący;
- między rodzicem i nauczycielem spór rozstrzyga przedstawiciel rady rodziców i dyrektor;
- między nauczycielami spór rozstrzygają dyrektor i związki zawodowe;
- między nauczycielem i dyrektorem spór rozstrzygają przedstawiciele rady pedagogicznej i związków zawodowych.
- W konflikcie między dziećmi jednego oddziału spór rozstrzyga wychowawca, między dziećmi różnych grup - spór rozstrzygają wychowawcy i pedagog, między dzieckiem a nauczycielem spór rozstrzyga pedagog i dyrektor, między dzieckiem a pracownikiem administracji - spór rozstrzyga dyrektor i wychowawca.
- W celu rozstrzygania konfliktów wewnątrz przedszkola - między dziećmi i rodzicami, a przedszkolem lub między organami przedszkola - dyrektor zwołuje odpowiednio:
- zebranie rodziców lub rodziców i dzieci z wychowawcą grupy i dyrektorem - na wniosek jednego z wymienionych podmiotów;
- wspólne posiedzenie zainteresowanych sporem organów, któremu przewodniczy dyrektor lub przewodniczący rady rodziców - zwoływane na wniosek jednego organu przedszkola;
- skargi i sposób ich załatwienia odnotowuje się w książce skarg i wniosków lub odpowiednio w Księdze Protokołów Rady Pedagogicznej.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają z przedszkolem w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 14
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
- liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczbę oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,
- wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
- wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
§ 15
- Przedszkole prowadzi wychowanie przedszkolne dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 125.
- Przedszkole prowadzi 5 oddziałów.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.
§ 16
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego.
- Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne o charakterze kierowanym i niekierowanym prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
- Przedszkole organizuje na wniosek rodziców dzieci zajęcia dodatkowe. W przedszkolu mogą być organizowane następujące zajęcia dodatkowe:
- religia,
- logopedia,
- język angielski,
- zajęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- w uzgodnieniu z rodzicami, inne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- religia i nauka języka angielskiego odbywa się 2 razy w tygodniu po 15 min. (dla dzieci 3-, 4-letnich), po 30 min. (dla pozostałych dzieci),
- zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w 2–4 osobowych zespołach.
- Do realizacji celów statutowych, przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia (5 sal zabaw, jadalnia, szatnia, 4 łazienki, zmywalnia naczyń) oraz plac zabaw wyposażony w odpowiedni sprzęt.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Sposoby dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 17
- Przedszkole prowadzi działalność cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole jest czynne 9 godzin dziennie, od godziny 7.00 do godziny 16.00, w tym 5 bezpłatnych godzin dziennie, podczas których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
- Informację o terminach przerw w pracy przedszkola, o których mowa w ust. 1, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola.
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, dostosowany do oczekiwań rodziców.
- Ramowy rozkład dnia obejmuje:
- dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, dostosowany do wniosków rodziców,
- następujące pory posiłków:
śniadanie: 9.00 – 9.30
obiad: 12.00 – 12.30
podwieczorek: 14.15 - 14.45
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony.
§ 18
- Przedszkole prowadzi zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w art. 125 a ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe.
- Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się w bezpiecznych warunkach, gwarantujących bezpieczną komunikację z dziećmi i rodzicami oraz ochronę danych osobowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W okresie zawieszenia zajęć, o których mowa w ust. 1, zajęcia w przedszkolu są realizowane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem.
- W trakcie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, stosowane są następujące metody:
1) synchroniczna, polegająca na pracy nauczyciela i dziecka w jednym czasie, w szczególności w postaci wideolekcji, wideochatu;
2) asynchroniczna, polegająca na pracy nauczyciela i dziecka w różnym czasie, w szczególności w postaci nagrań z lekcji, przesyłania linków do materiałów edukacyjnych, dokumentów, filmów dla uczniów, praca w chmurze;
3) łączenia pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, w szczególności poprzez wspólne wykonanie miniprojektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązywania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy.
- Przygotowanie przez nauczyciela treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach, z uwzględnieniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 4 uwzględnia łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- Dobór narzędzi wykorzystywanych przy prowadzeniu zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość uwzględnia w szczególności czas korzystania z urządzeń, dostępność w miejscu zamieszkania dziecka, wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
§ 19
- W trakcie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wykorzystywana jest jednolita w przedszkolu technologia jest platforma Office 365. Użycie innych narzędzi może nastąpić wyłącznie w uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnej zgody dyrektora.
- Korzystanie z technologii, o której mowa w ust. 1 jest bezpłatne.
- Wychowankowi przedszkola, korzystającemu z technologii, o której mowa w ust. 1 tworzy się adres poczty elektronicznej, indywidualne konto oraz umożliwia dostęp za pomocą indywidualnego loginu i hasła dostępu wychowankowi umożliwia się dostęp za pomocą zakładek dostępu na stronie internetowej przedszkola, stanowiących płaszczyznę współpracy pomiędzy rodzicami, dziećmi a nauczycielami. Szczegółowe zasady techniczne korzystania z technologii oraz warunki zapewniające bezpieczeństwo użytkowników, w tym zasady przekazywania rodzicom danych dostępowych, określa dyrektor w drodze zarządzenia.
- W zajęciach mogą brać udział wyłącznie dzieci przedszkola, a za zgodą dyrektora w zajęciach mogą brać udział zaproszeni goście.
- Obecność wychowanków jest weryfikowana przez nauczyciela prowadzącego zajęcia poprzez zalogowanie się.
§ 20
- Zajęcia organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych - w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy – Karta Nauczyciela.
- Nauczyciel jest obowiązany w szczególności do:
- uwzględnienia tygodniowego zakresu treści nauczania z zajęć wynikającego z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, z zastrzeżeniem § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 2.09.2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
- weryfikowania udziału dzieci w zajęciach,
- zapewnienia dzieciom i rodzicom dzieci źródła i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć w formie elektronicznej,
- zapewnienia dzieciom i rodzicom konsultacji i przekazania informacji w tym zakresie,
- bieżącego kontaktu z rodzicami dzieci,
- opracowania zagadnień dla dzieci w taki sposób, aby istniała możliwość wykorzystania przez dziecko materiałów dostępnych w domu,
- w przypadku nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnionego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym – do współpracowania z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- udzielania wsparcia dzieciom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną, w szczególności w drodze telefonicznej -w przypadku nauczycieli, którzy prowadzą tego typu zajęcia,
- Informowanie o postępach i trudnościach dziecka w nabywaniu umiejętności następuje z wykorzystaniem elektronicznych środków komunikacji, w tym w szczególności dziennika elektronicznego.
§ 21
- Przekazywanie dzieciom i ich rodzicom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć następuje za pośrednictwem Office 365 lub dziennika elektronicznego.
- Realizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odbywa się przy wykorzystaniu narzędzi gwarantujących bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników, w tym poprzez anonimizację, pseudonimizację, szyfrowanie danych, stosowanie programu antywirusowego, ochrona hasłem, wygaszanie ekranu, wymuszające ponowne wprowadzenie hasła, okresową zmianę hasła, bieżącą aktualizację oprogramowania.
- Korzystanie przez dzieci i rodziców z kont, o których mowa w § 22 ust. 3, następuje zgodnie z ich przeznaczeniem. Niedopuszczalne jest ich wykorzystywanie do celów prywatnych oraz udostępnianie danych dostępu do konta osobom trzecim.
- W razie wystąpienia incydentu, polegającego w szczególności na uzyskaniu dostępu przez nieuprawnioną osobę, próbie uzyskania dostępu przez nieuprawnioną osobę lub zgubieniu danych dostępu do konta, rodzice zobowiązani są do natychmiastowego poinformowania o tym zdarzeniu wychowawcy opiekującego się oddziałem przedszkola, do którego dziecko uczęszcza.
- Rodzice dziecka i dziecko nie mogą nagrywać zajęć prowadzonych z użyciem metod i technik kształcenia na odległość, a także dokonywać ich publikowania lub przechowywania, chyba, że nauczyciel prowadzący zajęcia wyrazi na to pisemną zgodę.
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych w trakcie zajęć prowadzonych z użyciem metod i technik kształcenia na odległość jest przedszkole.
- Szczegółowe zasady korzystania ze sprzętu wykorzystywanego do prowadzenia zajęć z użyciem metod i technik kształcenia na odległość, w tym zajęć prowadzonych z wykorzystaniem sprzętu prywatnego, określa przyjęta w przedszkolu procedura bezpieczeństwa informatycznego.
- Wykorzystanie kamerki przez dziecko powinno następować w zakresie niezbędnym dla realizacji celu edukacyjnego, bez ujawniania szczegółowych dotyczących otoczenia prywatnego dziecka.
§ 22
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez dyrektora.
- Na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego przeznacza się 5 godzin w czasie codziennej pracy przedszkola.
- Godzina pracy nauczyciela z dziećmi w przedszkolu trwa 60 minut.
- Zajęcia dodatkowe mogą odbywać się w sali zajęć poszczególnych grup lub poza terenem przedszkola, ponadto:
- rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców,
- zajęcia finansowane są w całości przez organ prowadzący,
- czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi 15 min. dla dzieci 3-, 4-letnich, a 30 min. dla pozostałych dzieci.
- Przedszkole organizuje w zależności od potrzeb:
- zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju,
- zajęcia rewalidacji indywidualnej,
- zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, porady i konsultacje, zajęcia rozwijające uzdolnienia.
- Organizacja oraz prowadzenie zajęć wymienionych w pkt.6 odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ 5
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§ 23
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wyjść poza teren przedszkola, wycieczek, wyjazdów i imprez organizowanych przez przedszkole;
- przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
- zapewnienie higienicznych warunków pracy.
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą oraz odpowiada za jej jakość. W tym zakresie nauczyciel w szczególności:
- tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań,
- wspiera rozwój aktywności dziecka,
- prowadzi obserwacje dzieci oraz dokumentuje w postaci arkuszy obserwacji, prac i innych wytworów dziecięcych,
- prowadzi analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną oraz opiekę zdrowotną i inną.
3. Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, w tym w szczególności:
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy,
- udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka,
- ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z merytorycznej i metodycznej pomocy dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek oraz instytucji oświatowych i naukowych.
§ 24
- Do zadań pedagoga i psychologa należy pomoc wychowawcom grup, a w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci;
- określanie form i sposobów udzielania dzieciom, w tym dzieciom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej dzieciom realizującym indywidualny program lub tok nauki;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli;
- organizowanie różnych form terapii dzieciom;
- współdziałanie z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi oraz instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami opiekuńczo-wychowawczymi;
- zwracanie szczególnej uwagi na przestrzeganie przez przedszkole postanowień Konwencji o prawach dziecka;
- diagnozowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego udział w życiu przedszkola;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę ograniczającą aktywny i pełny udział w życiu przedszkola lub grupy oraz podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dziecka;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania;
- wspomaganie i pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych, rozwojowych i możliwości uczniów w ramach konsultacji i porad indywidualnych, szkoleń wewnętrznych WDN i udział w pracach zespołów wychowawczych;
- nadzór i pomoc w przygotowywaniu opinii o dzieciach do Sądu Rodzinnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych instytucji;
- koordynowanie działań w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z wychowawcami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w zespole.
- prowadzenie dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci oraz - odpowiednio do jego wyników - organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami, przy ścisłej współpracy ze specjalistami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno- kompensacyjne;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka;
- prowadzenie dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- współdziałanie z pedagogiem, wychowawcami, nauczycielami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w zespole w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c) udział w zebraniach zespołów wychowawczych.
6) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
7) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców;
8) prowadzenie dokumentacji zajęć, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- współdziałanie z pedagogiem, wychowawcami, nauczycielami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w zespole w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy, w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup, specjalistami, rodzicami oraz uczniami w celu:
- podejmowania działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzenia badań i działań diagnostycznych w związku z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia,
- rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określania niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
- w przypadku uczniów objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem, w tym dostosowanie sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia, doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów,
- w zależności od potrzeb przedszkola, współpraca z innymi podmiotami, w tym poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
- przedstawianie propozycji radzie pedagogicznej dotyczących między innymi doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie zadań.
§ 25
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
- przyprowadzanie i odprowadzanie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
- niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
- zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
- inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola
- Rodzice maja prawo do:
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami i planami pracy dydaktyczno-wychowawczymi,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
- uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i nauczycieli specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażaniu i przekazywaniu nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola wyrażaniu i przekazywaniu opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.
§ 26
- Do zadań i obowiązków pracowników obsługowych/ woźnych oddziałowych, należy:
- dbanie o czystość i funkcjonowanie przydzielonych pomieszczeń,
- pomoc nauczycielowi w pracy z dziećmi przy czynnościach samoobsługowych i w czasie wycieczek,
- utrzymywanie w stanie używalności powierzony sprzęt porządkowo-gospodarczy,
- utrzymywanie w czystości naczyń stołowych i pomoc przy obiedzie,
- utrzymywanie w estetycznym stanie otoczenia przedszkola,
- dokonywanie gruntownych porządków w okresie ferii zimowych i letnich oraz w czasie prowadzonych remontów,
- pomoc przy zakupach sprzętu i środków czystości,
- przestrzeganie przepisów BHP,
- zastępowanie innego pracownika obsługi w czasie jego nieobecności, zgodnie z poleceniem dyrektora,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających z aktualnej organizacji pracy.
- Do zadań i obowiązków pomocy do dzieci, należy:
- pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych,
- aktywny udział w czasie spacerów i wycieczek,
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych i w kącikach zainteresowań,
- pomoc nauczycielce w czasie organizowanych zajęć i zabaw,
- udział w utrzymywaniu w estetycznym stanie otoczenia przedszkola oraz w gruntownych porządkach w okresie ferii zimowych i letnich,
- przestrzeganie przepisów BHP.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA PRZEDSZKOLE
§ 27
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa Regulamin stołówki.
- Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z 2-3 posiłków dziennie.
- Przerwa pomiędzy posiłkami nie powinna przekraczać 3 godziny.
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego. Dziecko 6-letnie jest objęte bezpłatnym nauczaniem w ramach obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest dyrektor, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.
ROZDZIAŁ 7
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
§ 28
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od lat 3 do 6.
- Dzieci w wieku 6 lat są obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
- Dzieci w wieku 5 lat maja prawo do edukacji przedszkolnej
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Przedszkole przestrzega praw i obowiązków dziecka zgodnie z Konwencja Praw Dziecka.
- Wychowankowie mają zapewnioną stałą opiekę ze strony pracownika pedagogicznego.
- Zajęcia wymagające wysiłku umysłowego są oddzielone zajęciami z przewagą wysiłku fizycznego.
- Dzieci mają zapewnioną ochronę, poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.
- Edukacja w przedszkolu umożliwia każdemu dziecku: odkrywanie, pobudzanie i wzmacnianie jego osobowości.
§ 29
- Dziecko ma prawo do:
- podmiotowego i życzliwego traktowania,
- akceptacji takim, jakie jest;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
- kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
- swobodnego wyrażania myśli i opinii
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów a także do planowania i realizowania własnych zamierzeń i dążeń podczas zabaw i zajęć,
- przyniesienia z domu ulubionej zabawki w okresie adaptacyjnym,
- wzięcia dowolnej zabawki z półki gdy wcześniej powie nauczycielce,
- własnego, stałego miejsca przy stole podczas posiłków i zajęć,
- dokładki podczas spożywania posiłków (oprócz porcji mięsnej),
- cichej rozmowy w czasie posiłku,
- wypoczynku po obiedzie,
- uszanowania własnej indywidualności i prywatności,
- własnej półeczki indywidualnej na prace, miejsca w szatni i łazience, przy stoliku,
- zwrócenia się do nauczyciela o pomoc w pracy lub przy ubieraniu się.
- Dziecko ma obowiązek:
- przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie,
- szanować godność swoją i innych,
- dbać o bezpieczeństwo swoje i innych,
- dbać o swój schludny wygląd zewnętrzny,
- odnosić zabawki na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie,
- sprzątać swoje miejsce pracy,
- utrzymywać ład i porządek na półkach indywidualnych,
- uczestniczyć w zajęciach zorganizowanych,
- dbać o prawidłową postawę podczas spożywania posiłków i podczas prac i zajęć przy stoliku,
- wykonywać doraźne i stałe dyżury uzgodnione grupą,
- w kwestach spornych informować nauczycielkę,
- informować nauczycielkę o każdej sytuacji w której grozi niebezpieczeństwo,
- pomagać kolegom w kłopotliwych sytuacjach (np. w czynnościach samoobsługowych, pożyczenie kredki),
- samodzielnie wkładać obuwie przy wychodzeniu na spacer,
- ustawiać się parami w wyznaczonym miejscu,
- schodzić i wychodzić po schodach prawą stroną,
- podnosić rękę gdy zwraca się z prośbą o dokładkę posiłku,
- właściwie zachowywać się w łazience (nie pryskać wodą, nie odkręcać wody na cały regulator),
- myć ręce po wyjściu z ubikacji, myć zęby po posiłkach.
- Dziecku nie wolno:
- zabierać zabawek, książek, narzędzi lub innych pomocy kolegom, którzy w danym momencie z nich korzystają,
- niszczyć wytworów zabawy lub pracy kolegów, przeszkadzać w zabawie, wchodzić na teren zabawy bez zgody innych,
- zabierać z przedszkola zabawek stanowiących wspólną własność,
- hałasować w czasie odpoczynku i zabaw dowolnych,
- korzystać z cudzego ręcznika, przyborów do mycia zębów,
- podglądać kolegów korzystających z ubikacji,
- głośno rozmawiać w czasie spożywania posiłków,
- stosować jakichkolwiek form agresji (np. bić, pluć, gryźć, kopać, popychać, sypać piaskiem, itp.).
§ 30
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w następujących przypadkach:
- braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni,
- stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania,
- zaleganie przez rodziców/ prawnych opiekunów za trzy miesiące odpłatności za przedszkole.
- W przedszkolu przyjmuje się następujący tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
- indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych,
- konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna,
- konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach,
- rozmowy z dyrektorem.
- Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków wymienionych w § 30 pkt. 1 przypadkach dokonuje dyrektor, stosując poniższą procedurę:
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru,
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa - negocjacje dyrektora, pedagoga lub psychologa z rodzicami,
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. OPS, poradnia psychologiczno-pedagogiczna),
- przedstawienie członkom rady pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka,
- podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków,
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Burmistrza Łaszczowa.
ROZDZIAŁ 8
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
§ 31
1. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej,
2) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,
3) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
2) współudziału w pracy wychowawczej;
4) uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka;
8) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola: dyrektorowi, organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny za pośrednictwem rady rodziców.
2. Rodzice mają obowiązek:
- udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie,
- zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia,
- udziału w zebraniach ogólnych i oddziałowych,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka do przedszkola,
- interesowania się postępami dziecka;
- dbania o właściwy strój i higienę osobistą dziecka;
- współpracowania z nauczycielami w przezwyciężaniu trudności w nauce dziecka, trudności wychowawczych i rozwijaniu zdolności;
- pokrywania szkód umyślnie spowodowanych przez dziecko;
- uczestniczenia w zebraniach zgodnie z ustalonym na dany rok szkolny harmonogramem zebrań.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
1) zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane przez dyrektora,
2) zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycieli,
- indywidualne spotkania i konsultacje,
- warsztaty, szkolenia, itp.
ROZDZIAŁ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu przedszkola i uchwala jego zmiany lub uchwala statut.
- Wniosek o zmianę statutu może wnieść dyrektor oraz każdy kolegialny organ przedszkola, a także organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący.
- Rada pedagogiczna uchwala zmiany i nowelizacje do statutu przedszkola.
- Dyrektor po nowelizacji statutu, opracowuje tekst jednolity statutu.
- Dyrektor, po przygotowaniu tekstu jednolitego statutu, jest odpowiedzialny za jego upublicznienie społeczności przedszkolnej.
- Statut udostępnia się na stronie internetowej przedszkola.
- Dyrektor ma prawo do podejmowania doraźnych decyzji w sprawach nie ujętych w statucie
§ 33
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 26 października 2022 r.